Stu's farm - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Natascha - WaarBenJij.nu Stu's farm - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Natascha - WaarBenJij.nu

Stu's farm

Door: Natascha

Blijf op de hoogte en volg Natascha

27 December 2013 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Bij Stu op de boerderij hebben we elke dag, vaak 2 x per dag zijn 215 koeien gemolken. Eerst de koeien halen, vooral de 3 stieren wegjagen, daarna schort voor en melken maar. Af en toe op tijd opzij stappen als er 1 zn staart optilt, hoop lol als er iemand net te laat is. Per dag haalde hij rond de 3000 liter melk. Elke dag hadden we verse melk bij het ontbijt, heerlijk. Nooit meer melk uit pak!
Na het koeien melken gingen we vaak de kalfjes voeren, erg lief. En de kippen en eenden voeren, die liepen bijna over ons heen. Daarna eieren rapen en de 2 honden voeren. Meestal hadden we daarna rond 10 uur een gezamelijk uitgebreid ontbijt. De rest van de dag waren we in de tuin aan het werk of in het huis. Grasmaaien, onkruid wieden, schoffelen. Zaterdag had ik het al voor elkaar om hem te helpen een lammetje in stukken te verdelen. Hij zaagde het lam doormidden, was helaas al gevild, maar toch was het leuk om te doen. Die avond hebben we heerlijk lamsvlees gegeten.
Lunchen deden we niet echt, Stu sloeg het zelf helemaal over, die is overwerkt. Hij staat elke dag voor 6 uur op en heeft ergens tussen 10 en 12 (1 keer zelfs om 1 uur) het avondeten klaar met als gevolg dat we nooit voor 1 uur naar bed gingen en dat Stu aan tafel in slaap viel.
1 avond gingen we met zn allen gloeiwormen bekijken gewoon buiten in de natuur, het was niet eens een grot maar ging meteen over in een hele heldere sterrenhemel. Prachtig!! Een plaatselijke boer liet het ons zien. Connie en ik hadden hem per ongeluk ontmoet toen we op zijn terrein reden met de auto, denkende dat de weg nog verder ging. We hadden tegen hem 9 uur gezegd, maar natuurlijk duurde het avondeten uren en daarna hadden we ook nog eens autopech, waardoor de mannen de auto moesten aanduwen en ik de koppeling omhoog moest laten schieten zodra we snelheid hadden. De mannen waren dus al flink warmgedraaid en propprop we zaten met zn zessen in de auto van Stu. Dus uiteindelijk was het al rond 12 tegen de tijd dat we bij de boer aankwamen die op de bank voor de tv in slaap was gevallen. (zagen we door het raam toen we naar binnen gluurden) Uiteindelijk hebben we keihard op de deur geklopt, kwam hij meteen aangestommeld en hij beweerde zelfs dat hij nog wakker was. Aardige jongeman!
We hebben ook nog in de buurt van de boerderij in een waterhole gezwommen. Met Stu's auto en de aanhangwagen erachteraan gevuld met 2 honden en Ferenc en de 3 duitsers reed ik naar de waterhole. Daar hebben we even in het zonnetje gelegen en gezwommen, terwijl we bekeken werden door 3 agressief ogende stieren.
We besloten ook de kerst daar te vieren. 1 duits meisje was vertrokken en we bleven met zn vieren over. Stu had zijn vrienden uitgenodigd, met 3 kleine kinderen, dus het was erg gezellig met de kerst. Lekkere oldies en rock opgezet en dansen. Volgende dag wel weer 6 uur op, pff..
Ook nog goldpanning gedaan, goudzoeken in een rivier een eindje verderop. Daar ben ik met 2 anderen uit Christchurch naar de andere kant van de rivier gegaan, ze begeleiden me, want het was een sterke stroming. Wel erg mooi aan de andere kant, maar we moesten weer terug voor de koeien:-) We vonden nog wel een manke, jonge eend (genaamd Mikanui) daar die we besloten mee te nemen naar de boerderij om hem tussen de andere eenden te zetten. We zagen hem nog 1 keer zitten, daarna nooit meer gezien. Hoop dat de eend het gehaald heeft!
Ook heb ik nog met Stu de hertjes bekeken. Hij zei als ze 1 of 2 dagen oud zijn dan kan je ze tot op een meter naderen zonder dat ze bewegen. Ze knipperen zelfs niet met hun ogen. We zagen 3 jonkies, piepklein, in het gras liggen. Erg lief.